Cambios en la adaptación escolar en la época post-COVID 19 en estudiantes de preescolar en el municipio de Maicao, La Guajira
The general objective of this research is to explore the changes in school adaptation in the post-COVID 19 period in preschool students as perceived by teachers at the Educational Institution Nº11 Sede el Carmen in the municipality of Maicao, La Guajira. For its development, a quantitative study was...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
Language: | Español |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2025
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12475 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1831063300935254016 |
---|---|
author | Ivana Marcela Villalobos Boscan Paula Camila Ariza Madera |
author2 | Edinson Pinto Daza |
author_facet | Edinson Pinto Daza Ivana Marcela Villalobos Boscan Paula Camila Ariza Madera |
author_sort | Ivana Marcela Villalobos Boscan |
collection | DSpace |
description | The general objective of this research is to explore the changes in school adaptation in
the post-COVID 19 period in preschool students as perceived by teachers at the Educational
Institution Nº11 Sede el Carmen in the municipality of Maicao, La Guajira. For its
development, a quantitative study was carried out using the survey to collect the information,
which was applied to a sample of ten (10) high school teachers of the Educational Institution
Nº11 Sede el Carmen of the municipality of Maicao, who were selected through criterion or
deliberate sampling. With this, the results of the investigation were dazzled where 66% of
the teachers report negative changes in the academic performance, however, in their majority
they think that the young people do not present interaction and bonding problems |
format | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-12475 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | Español |
publishDate | 2025 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-124752025-02-22T16:41:52Z Cambios en la adaptación escolar en la época post-COVID 19 en estudiantes de preescolar en el municipio de Maicao, La Guajira Ivana Marcela Villalobos Boscan Paula Camila Ariza Madera Edinson Pinto Daza Adaptación escolar, desarrollo cognitivo, motivación. school adaptation, cognitive development, motivation The general objective of this research is to explore the changes in school adaptation in the post-COVID 19 period in preschool students as perceived by teachers at the Educational Institution Nº11 Sede el Carmen in the municipality of Maicao, La Guajira. For its development, a quantitative study was carried out using the survey to collect the information, which was applied to a sample of ten (10) high school teachers of the Educational Institution Nº11 Sede el Carmen of the municipality of Maicao, who were selected through criterion or deliberate sampling. With this, the results of the investigation were dazzled where 66% of the teachers report negative changes in the academic performance, however, in their majority they think that the young people do not present interaction and bonding problems La presente investigación tiene como objetivo general explorar los cambios en la adaptación escolar en la época post-COVID 19 en estudiantes de preescolar percibidos por los docentes en la Institución Educativa Nº11 Sede el Carmen del municipio de Maicao, La Guajira. Para su desarrollo se llevó a cabo un estudio cuantitativo usando la encuesta para recopilar la información, la cual fue aplicada a una muestra de diez (10) docentes de bachillerato de la Institución Educativa Nº11 Sede el Carmen del municipio de Maicao, los cuales fueron seleccionados a través del muestreo por criterio o deliberado. Final Psicólogo(a) Pregrado Virtual Monografía 2025-02-22T16:41:50Z 2025-02-22T16:41:50Z 0026-11-24 0022-02-25 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado Estudio descriptivo info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12475 Español Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha instname:Universidad Antonio Nariño Bain, M. J., Cestare, M., & Villagran, C. (2023). Devenir de la escolarización secundaria: Un estudio en tiempos de (post) pandemia en la ciudad de Caleta Olivia. Informes Científicos Técnicos - UNPA, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.22305/ictunpa.v15.n3.990. Bellolio Cano, F. N. (2021). Sistematización de la experiencia del Proyecto Aprendiendo desde Casa: Visibilización de experiencias educativas y necesidades socioemocionales de estudiantes de 12-15 años en el período escolar 2020-2021 durante la pandemia del Covid-19 en el sector norte de la ciudad de Guayaquil: construyendo una educación más inclusiva desde la cooperación con docentes [bachelorThesis, Universidad Casa Grande. Facultad de Comunicación Mónica Herrera]. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/3105. Blake, P., & Wadhwa, D. (s. f.). Resumen anual 2020: El impacto de la COVID-19 (coronavirus) en 12 gráficos. Recuperado 26 de septiembre de 2023, de https://blogs.worldbank.org/es/voices/resumen-anual-2020-el-impacto-de-la-covid19-coronavirus-en-12-graficos. Borrero Lescano, C. S. (2022). Análisis de la deserción escolar en tiempos de pandemia en la ciudad de Quito [bachelorThesis, Quito: Universidad Tecnològica Indoamèrica]. https://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/4779 Bueno i Torrens, D. (2021). Educación en tiempos de COVID-19: ¿Cómo afecta el estrés al aprendizaje? https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/179235 Calle González, S., Torres Belduma, K., Tusa Jumbo, F., Calle González, S., Torres Belduma, K., & Tusa Jumbo, F. (2022). Las TICs, la enseñanza y la alfabetización digital de la familia. Transformación, 18(1), 94-113. Caribe, C. E. para A. L. y el. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID19. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemiacovid-19. Castello-Sirvent, F. García-Ortega, B., Jordá Rodríguez, A. (2021). Estilos de aprendizaje post-Covid. https://m.riunet.upv.es/handle/10251/191069 Continua, C. E. (2021, enero 20). Teorías de motivación y liderazgo. CETYS Educación Continua. https://www.cetys.mx/educon/teorias-de-motivacion-y-liderazgo/ CRIE, C. de R. I. y E.-. (2022, marzo 7). Metodología De La Investigación Cualitativa. Centro de Recursos Informaticos y Educativos CRIE - UTP. Cruz Pérez, M. A., Pozo Vinueza, M. A., Aushay Yupangui, H. R., & Arias Parra, A. D. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. E-Ciencias de la Información, 9(1), 44-59.l Ek, J., & Cisneros, E. (2023). Experiencias de los docentes de educación primaria sobre el regreso a la escuela durante la pandemia por covid-19. Revista Innova Educación, 5(1), 143-157. FigueroaCéspedes, I., Zamora, P. G., & Zan, A. M. (2022). Ser educadora de párvulos en tiempos de incertidumbre: Desafíos para su desarrollo profesional en contexto COVID-19. Ciencias Psicológicas, e-2692. https://doi.org/10.22235/cp.v16i2.2692 113 Garay, F. O. M., Tataje, F. A. O., Cuellar, K. J. M., & Olgado, E. C. V. de. (2021). Estrategias pedagógicas en entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(4), 202-213. Gómez, E. N. (2019). Las fuentes en el diseño de investigación cualitativa y la investigación cualitativa. Anuario Digital de Investigación Educativa, 22. https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/3747 Gómez Molina, S., Valencia Arias, A., Saldarriaga Ríos, J. G., Vélez Holguín, R. M., & Soto Giraldo, J. O. (2022). Deserción escolar de niños y niñas en colombia en tiempos de pandemia. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 24(3 (septiembre-diciembre)), 628-642. Gómez-Nashiki, A., & Quijada-Lovatón, K. (2021). Buenas prácticas de docentes de educación básica durante la pandemia COVID-19. Revista Innova Educación, 3(4), Article 4. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.001. Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. |
spellingShingle | Adaptación escolar, desarrollo cognitivo, motivación. school adaptation, cognitive development, motivation Ivana Marcela Villalobos Boscan Paula Camila Ariza Madera Cambios en la adaptación escolar en la época post-COVID 19 en estudiantes de preescolar en el municipio de Maicao, La Guajira |
title | Cambios en la adaptación escolar en la época post-COVID 19 en estudiantes de preescolar en el municipio de Maicao, La Guajira |
title_full | Cambios en la adaptación escolar en la época post-COVID 19 en estudiantes de preescolar en el municipio de Maicao, La Guajira |
title_fullStr | Cambios en la adaptación escolar en la época post-COVID 19 en estudiantes de preescolar en el municipio de Maicao, La Guajira |
title_full_unstemmed | Cambios en la adaptación escolar en la época post-COVID 19 en estudiantes de preescolar en el municipio de Maicao, La Guajira |
title_short | Cambios en la adaptación escolar en la época post-COVID 19 en estudiantes de preescolar en el municipio de Maicao, La Guajira |
title_sort | cambios en la adaptacion escolar en la epoca post covid 19 en estudiantes de preescolar en el municipio de maicao la guajira |
topic | Adaptación escolar, desarrollo cognitivo, motivación. school adaptation, cognitive development, motivation |
url | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12475 |
work_keys_str_mv | AT ivanamarcelavillalobosboscan cambiosenlaadaptacionescolarenlaepocapostcovid19enestudiantesdepreescolarenelmunicipiodemaicaolaguajira AT paulacamilaarizamadera cambiosenlaadaptacionescolarenlaepocapostcovid19enestudiantesdepreescolarenelmunicipiodemaicaolaguajira |