Factores Psicológicos Emergentes en la Transición Educativa Entre Preescolar y Primaria en Niños de una institución del Municipio de Albania

This research aims to analyze the perspective of teachers on the factors that influence the educational transition of children from the Gabriel García Márquez Educational Center in Albania, La Guajira, from preschool to primary education. The study addresses the adaptation of students to this crucia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Maira Alejandra Martínez Herrera
Other Authors: Edgar Guillermo Pulido
Format: Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
Language:Español
Published: Universidad Antonio Nariño 2025
Subjects:
Online Access:https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12369
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1831062890234249216
author Maira Alejandra Martínez Herrera
author2 Edgar Guillermo Pulido
author_facet Edgar Guillermo Pulido
Maira Alejandra Martínez Herrera
author_sort Maira Alejandra Martínez Herrera
collection DSpace
description This research aims to analyze the perspective of teachers on the factors that influence the educational transition of children from the Gabriel García Márquez Educational Center in Albania, La Guajira, from preschool to primary education. The study addresses the adaptation of students to this crucial change, highlighting the emotional, cognitive, family and sociocultural factors that teachers consider key in the process. Based on a theoretical framework focused on child development and school adaptation, and a qualitative methodology based on semi-structured interviews, the study collects data to understand the challenges faced by both teachers and students. The main findings reveal that anxiety and fear are important emotional factors, while cognitive preparation and family support play a crucial role in the success of the transition. Additionally, sociocultural factors and the lack of training of teachers in cultural inclusion also affect the adaptation process of students.
format Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
id repositorio.uan.edu.co-123456789-12369
institution Repositorio Digital UAN
language Español
publishDate 2025
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-123692025-02-15T18:08:43Z Factores Psicológicos Emergentes en la Transición Educativa Entre Preescolar y Primaria en Niños de una institución del Municipio de Albania Maira Alejandra Martínez Herrera Edgar Guillermo Pulido transición educativa, educación preescolar educación primaria factores emocionales factores familiares, diversidad cultural. educational transition, preschool education, primary education, emotional factors, family factors, cultural diversity. preschool education primary education, emotional factors, family factors, cultural diversity. This research aims to analyze the perspective of teachers on the factors that influence the educational transition of children from the Gabriel García Márquez Educational Center in Albania, La Guajira, from preschool to primary education. The study addresses the adaptation of students to this crucial change, highlighting the emotional, cognitive, family and sociocultural factors that teachers consider key in the process. Based on a theoretical framework focused on child development and school adaptation, and a qualitative methodology based on semi-structured interviews, the study collects data to understand the challenges faced by both teachers and students. The main findings reveal that anxiety and fear are important emotional factors, while cognitive preparation and family support play a crucial role in the success of the transition. Additionally, sociocultural factors and the lack of training of teachers in cultural inclusion also affect the adaptation process of students. El propósito de esta investigación es explorar cómo los profesores perciben los aspectos que afectan el paso de los niños del Centro Educativo Gabriel García Márquez de Albania, La Guajira, desde la educación preescolar hasta la primaria. El estudio se centra en la manera en que los estudiantes se adaptan a este cambio importante, poniendo énfasis en los aspectos emocionales, cognitivos, familiares y socioculturales que los profesores consideran clave en este proceso. A través de una revisión de teorías sobre el desarrollo infantil y la adaptación escolar, y utilizando una metodología cualitativa basada en entrevistas en profundidad, se recopilan datos con el fin de comprender los desafíos que enfrentan tanto los profesores como los estudiantes. final Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2025-02-15T18:08:41Z 2025-02-15T18:08:41Z 0026-11-24 0015-02-25 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado Estudio descriptivo info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12369 Español Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha instname:Universidad Antonio Nariño American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000165-000 Ávila, N., Navarro, F. y Tapia, M. (2020). Identidad, voz y agencia: claves para una enseñanza inclusiva de la escritura en la universidad. Archivos analíticos de políticas educativas, 28(98). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4722 Baldacchino, L. (2019). Intuition in entrepreneurial cognition. In A. Caputo & M. Pellegrini (Eds.), The anatomy of entrepreneurial decisions (pp. 29–56). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-19685-1_3 Riascos Ordoñez, N., Vargas Díaz, X., & Zambrano Trompeta, M. Y. (2020). Estrategia didáctica para la transición entre el último grado de preescolar y el primero de básica primaria [Master thesis, Universidad Santo Tomás]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/27543 oto Muñoz, M. E., Zapata Ospina, B., Soto Muñoz, M. E., & Zapata Ospina, B. (2022). Transiciones educativas en la infancia: Concepciones de docentes en Chile y 15 Colombia. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(46), 12-31. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.001 López, G. N. (2019). La transición armónica y su influencia en los procesos académicos de los estudiantes, entre los grados transición y primero de la Institución educativa Nuestra Señora del Rosario del municipio de Manzanares (Caldas). https://ridum.umanizales.edu.co/handle/20.500.12746/3384 Mendieta, G., & María, V. (2023). La transición de la educación preescolar y su adaptación en el primer trimestre del primer grado. https://doi.org/10.57819/wz1c-2t70 Tovar, D. T., & Katherine, T. (2021). Transición Armónica del Preescolar a Grado Primero en una Institución Educativa Pública de San Agustín-Huila [Thesis, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/12729 Gómez Vera, G., Rivas Muena, M., Lobos Guerrero, C., Gómez Vera, G., Rivas Muena, M., & Lobos Guerrero, C. (2021). Expectativas sobre la transición desde la educación básica a la educación media de estudiantes provenientes de contextos de vulnerabilidad social. Pensamiento educativo, 58(1), 1-13. https://doi.org/10.7764/pel.58.1.2021.1 Rojas Moya, L. M. (2016). Entre el preescolar y la primaria: Creencias sobre la transición al colegio de algunos profesores de la ciudad de Bogotá. https://repositorio.uniandes.edu.co/entities/publication/b40638d0-d0c8-4c54-87d1- dafde2105c83 Padilla Faneytt, E. (2022). La transición de educación inicial a primaria. Análisis de los factores y procesos en dos casos de República Dominicana. https://idus.us.es/handle/11441/135538 Gómez Diaz, L. (2020). Adaptación escolar mediante estrategias de articulación vinculadas a las transiciones armónicas en la I.E. Guillermo Valencia de Cali, 2019. Universidad Privada Norbert Wiener - WIENER. https://repositorio.uwiener.edu.pe/handle/20.500.13053/3992
spellingShingle transición educativa,
educación preescolar
educación primaria
factores emocionales
factores familiares,
diversidad cultural.
educational transition, preschool education, primary education, emotional factors, family factors, cultural diversity.
preschool education
primary education,
emotional factors,
family factors,
cultural diversity.
Maira Alejandra Martínez Herrera
Factores Psicológicos Emergentes en la Transición Educativa Entre Preescolar y Primaria en Niños de una institución del Municipio de Albania
title Factores Psicológicos Emergentes en la Transición Educativa Entre Preescolar y Primaria en Niños de una institución del Municipio de Albania
title_full Factores Psicológicos Emergentes en la Transición Educativa Entre Preescolar y Primaria en Niños de una institución del Municipio de Albania
title_fullStr Factores Psicológicos Emergentes en la Transición Educativa Entre Preescolar y Primaria en Niños de una institución del Municipio de Albania
title_full_unstemmed Factores Psicológicos Emergentes en la Transición Educativa Entre Preescolar y Primaria en Niños de una institución del Municipio de Albania
title_short Factores Psicológicos Emergentes en la Transición Educativa Entre Preescolar y Primaria en Niños de una institución del Municipio de Albania
title_sort factores psicologicos emergentes en la transicion educativa entre preescolar y primaria en ninos de una institucion del municipio de albania
topic transición educativa,
educación preescolar
educación primaria
factores emocionales
factores familiares,
diversidad cultural.
educational transition, preschool education, primary education, emotional factors, family factors, cultural diversity.
preschool education
primary education,
emotional factors,
family factors,
cultural diversity.
url https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12369
work_keys_str_mv AT mairaalejandramartinezherrera factorespsicologicosemergentesenlatransicioneducativaentrepreescolaryprimariaenninosdeunainstituciondelmunicipiodealbania
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros