El juego coreográfico escénico: propuesta didáctica, en manos de la maestra Martha Lucía Jiménez Gutiérrez
This research explores the influence of the pedagogical and artistic training of Martha Lucía Jiménez Gutiérrez in creating a didactic of her own in the field of dance, focusing on her innovative concept of "choreographic play". Through a qualitative approach, it will be analysed how your...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
Language: | Español |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2025
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12112 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1824086916837933056 |
---|---|
author | Burgos Castillo María Camila |
author2 | Jiménez Gutiérrez , Martha Lucía |
author_facet | Jiménez Gutiérrez , Martha Lucía Burgos Castillo María Camila |
author_sort | Burgos Castillo María Camila |
collection | DSpace |
description | This research explores the influence of the pedagogical and artistic
training of Martha Lucía Jiménez Gutiérrez in creating a didactic of her own in
the field of dance, focusing on her innovative concept of "choreographic play".
Through a qualitative approach, it will be analysed how your experience with
recognized teachers has enriched your teaching practice and enabled the
integration of dance, theatre and music in the teaching-learning process. The
research includes interviews and classroom observations to understand the
methodologies that Jiménez uses, promoting active and meaningful learning that
fosters cultural identity and artistic expression of his students. The results are
expected to not only validate your teaching approach as an effective strategy. |
format | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-12112 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | Español |
publishDate | 2025 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-121122025-01-23T15:23:11Z El juego coreográfico escénico: propuesta didáctica, en manos de la maestra Martha Lucía Jiménez Gutiérrez Burgos Castillo María Camila Jiménez Gutiérrez , Martha Lucía historia de vida microhistoria juego coreográfico transposición didáctica life history life history micro-history choreographic play didactic transposition This research explores the influence of the pedagogical and artistic training of Martha Lucía Jiménez Gutiérrez in creating a didactic of her own in the field of dance, focusing on her innovative concept of "choreographic play". Through a qualitative approach, it will be analysed how your experience with recognized teachers has enriched your teaching practice and enabled the integration of dance, theatre and music in the teaching-learning process. The research includes interviews and classroom observations to understand the methodologies that Jiménez uses, promoting active and meaningful learning that fosters cultural identity and artistic expression of his students. The results are expected to not only validate your teaching approach as an effective strategy. Esta investigación explora la influencia de la formación pedagógica y artística de Martha Lucía Jiménez Gutiérrez en la creación de una didáctica propia en el ámbito de la danza, centrándose en su concepto innovador de "juego coreográfico escénico". A través de un enfoque cualitativo, se analizó cómo su experiencia con maestros reconocidos ha enriquecido su práctica docente y ha permitido la integración de danza, teatro y música en el proceso de enseñanzaaprendizaje. La investigación incluye entrevistas, libros, tesis… para comprender las metodologías que la maestra Martha Jiménez utiliza, promoviendo un aprendizaje activo y significativo que fomenta la identidad cultural y la expresión artística de sus estudiantes. Se espera que los resultados no solo validen su enfoque didáctico como una estrategia efectiva en la educación artística, sino que también contribuyan a un diálogo más amplio. final Licenciado(a) en Artes Escénicas Pregrado Presencial Monografía 2025-01-23T15:23:08Z 2025-01-23T15:23:08Z 2024-11-20 2025-01-23 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado Estudio descriptivo info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12112 Español Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Artes Escénicas Facultad de Educación Bogotá - Ibérica instname:Universidad Antonio Nariño Abadia. (1983). Folclore Colombiano. Bogota: Fondo de promoción de la cultura Abadia, G. M. (1997). ABC Del folklore Colombiano. Bogota: Panamericana Editorial. Bayana, L. (2018). NARRATIVAS AUDIOVISUALES EN PROFESORES DE EDUCACIÓN ARTÍSTICA. Obtenido de https://core.ac.uk/download/pdf/270085903.pdf Bejarano, F. A. (1992). El juego coreografico expresión . Bogota: Universidad Antonio Nariño. Calero. (2003). Educar Jugando . México : Alfaomega Campos, E. D. (2006). TRANSPOSICIÓN DIDÁCTICA:. CUADERNOS DE INVESTIGACIÓN Y FORMACIÓN EN EDUCACIÓN MATEMÁTICA. Castro Sarmiento, N. A. (26 de 11 de 2021). Recopilación, vida y obra artistica del maestro artista Néstor Ariel Castro Sarmiento. Obtenido de Universidad Antonio Nariño: http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6443. Chevallard, Y. (1998). La trasposición didactica. AIQUE. Cornejo, M. M. (2008). La investigación con relatos de vida: pistas y opciones del diseño metodológico. . Santiago : Pysyke. Fernandez, O., & Ocando, J. (2005). Otra relación importante es la forma en que los conflictos de identidad y las experiencias previas de los docentes, como se identificaron en el estudio de Bayona, podrían reflejarse en la historia de vida de Martha Jiménez. Tu investigación podría explorar. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/737/73711105.pdf |
spellingShingle | historia de vida microhistoria juego coreográfico transposición didáctica life history life history micro-history choreographic play didactic transposition Burgos Castillo María Camila El juego coreográfico escénico: propuesta didáctica, en manos de la maestra Martha Lucía Jiménez Gutiérrez |
title | El juego coreográfico escénico: propuesta didáctica, en manos de la maestra Martha Lucía Jiménez Gutiérrez |
title_full | El juego coreográfico escénico: propuesta didáctica, en manos de la maestra Martha Lucía Jiménez Gutiérrez |
title_fullStr | El juego coreográfico escénico: propuesta didáctica, en manos de la maestra Martha Lucía Jiménez Gutiérrez |
title_full_unstemmed | El juego coreográfico escénico: propuesta didáctica, en manos de la maestra Martha Lucía Jiménez Gutiérrez |
title_short | El juego coreográfico escénico: propuesta didáctica, en manos de la maestra Martha Lucía Jiménez Gutiérrez |
title_sort | el juego coreografico escenico propuesta didactica en manos de la maestra martha lucia jimenez gutierrez |
topic | historia de vida microhistoria juego coreográfico transposición didáctica life history life history micro-history choreographic play didactic transposition |
url | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12112 |
work_keys_str_mv | AT burgoscastillomariacamila eljuegocoreograficoescenicopropuestadidacticaenmanosdelamaestramarthaluciajimenezgutierrez |