Partum Hominis
The degree project presents a plastic proposal that is based on reflection on the preservation linked to spaces with abundant vegetation. To do this, a work is proposed that involves the languages of painting, installation and clay, understood as: the tool that man has used since his beginnings in m...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Otros Autores: | |
Formato: | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Antonio Nariño
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11826 |
Etiquetas: |
Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
|
_version_ | 1816476750105804800 |
---|---|
author | Miguel Alberto Álvarez Gaitán |
author2 | Espitia Sanchez, Ronald Gonzalo |
author_facet | Espitia Sanchez, Ronald Gonzalo Miguel Alberto Álvarez Gaitán |
author_sort | Miguel Alberto Álvarez Gaitán |
collection | DSpace |
description | The degree project presents a plastic proposal that is based on reflection on the
preservation linked to spaces with abundant vegetation. To do this, a work is proposed that
involves the languages of painting, installation and clay, understood as: the tool that man has
used since his beginnings in making plastic, giving an account of the world. Developments
with an iconographic order are taken into account in different cultural processes related to
native groups of America and Europe such as: the mayans and vikings, in which in their
plastic evolution a connection with the cosmos and life can be seen. , manifesting it through
artistic pieces on different materials and supports such as: stone, clay, wood, among others;
these account for some relationships between nature and the immaterial world, at the same
time they keep ancestral knowledge from their technique |
format | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-11826 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | Español |
publishDate | 2024 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-118262024-11-12T14:20:46Z Partum Hominis Miguel Alberto Álvarez Gaitán Espitia Sanchez, Ronald Gonzalo Conocimientos ancestrales conexión cosmos naturaleza preservación Ancestral knowledge connection connection cosmos nature preservation The degree project presents a plastic proposal that is based on reflection on the preservation linked to spaces with abundant vegetation. To do this, a work is proposed that involves the languages of painting, installation and clay, understood as: the tool that man has used since his beginnings in making plastic, giving an account of the world. Developments with an iconographic order are taken into account in different cultural processes related to native groups of America and Europe such as: the mayans and vikings, in which in their plastic evolution a connection with the cosmos and life can be seen. , manifesting it through artistic pieces on different materials and supports such as: stone, clay, wood, among others; these account for some relationships between nature and the immaterial world, at the same time they keep ancestral knowledge from their technique El proyecto de grado presenta una propuesta plástica, que parte de la reflexión en torno a la preservación vinculada a espacios con abundante vegetación. Para ello se propone un trabajo que implica los lenguajes de la pintura, la instalación y el barro, entendidos como: la herramienta de la que se ha valido el hombre desde sus inicios en el hacer plástico, dando cuenta del mundo. Se tiene en cuenta desarrollos con un orden iconográfico en diferentes procesos culturales relacionados a grupos nativos de América y Europa como: los mayas y vikingos, en los que en su devenir plástico, se puede apreciar una conexión con el cosmos y la vida, manifestándose a través de piezas artísticas sobre diferentes materiales y soportes como: piedra, arcilla, madera, entre otros; estos dan cuenta de algunas relaciones entre naturaleza y el mundo inmaterial, a su vez guardan conocimientos ancestrales desde su técnica. final Maestro(a) en Artes Plásticas y Visuales Pregrado Presencial Proyecto 2024-11-12T14:20:44Z 2024-11-12T14:20:44Z 2024-06-05 2024-11-12 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado Estudio descriptivo info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11826 Español Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Artes Plásticas y Visuales Facultad de Artes Bogotá - Circunvalar instname:Universidad Antonio Nariño Arbea, A. (1999). ¿Por qué estudiamos Latín ? Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6471614.pdf Arjona, S. (2014). Land Art: Arte, política y naturaleza. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5190911.pd Acosta, M. (2022). La cientificidad de la imagen en la obra del artista visual cubano José Bedia. Revista de Estudios Interdisciplinarios del Arte, Diseño y la Cultura, 7. https://masam.cuautitlan.unam.mx/seminarioarteydiseno/wpcontent/uploads/2022/07/REIADC_No.7_An%CC%83o3_AcostaCarmenate.pdf Blum, R. (1998). EL LIBRO DE LAS RUNAS LAS RUNAS VIKINGAS. academia.edu. https://www.academia.edu/25934478/EL_LIBRO_DE_LAS_RUNAS_LAS_RUNAS_VIKINGAS Bruhl, A. (2012). Presentación de Andy Goldsworthy. Musee-gassendi.org. https://www.musee-gassendi.org/wp-content/uploads/sites/11/2015/12/PresentationGoldsworthy-web.pdf Castiblanco, G. (2019). Estética amazónica y discusiones contemporáneas: El arte rupestre de la serranía de La Lindosa, Guaviare - Colombia. Calle 14, 15(27), 14-39. https://doi.org/10.14483/21450706.15406 Champourcin, E. (1957). La poetica del espacio https://monoskop.org/images/1/16/Bachelard_Gaston_La_poetica_del_espacio.pdf Fellove, J. (2021). La construcción de imaginarios sobre la identidad en la representación de elementos de la cultura indígena y afrocaribeña desde la diáspora. Ibero. https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/6273/017167s.pdf?sequence=1&isAllowed=y García, T. (2017). La naturaleza en la cultura maya. La cosmovisión maya [Trabajo de fin de grado, Universidad de granada]. Didibug. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/46369/Garc%C3%ADa_Hern%C3%A1ndez% 20_Herlinda.pdf?sequence=1 Guerrero, L. (2016). Lucía Triviño - El árbol y el bosque en la mitología nórdica. Ucm. https://www.academia.edu/22246862/Luc%C3%ADa_Trivi%C3%B1o_El_%C3%A1rbol_y_ el_bosque_en_la_mitolog%C3%ADa_n%C3%B3rdica |
spellingShingle | Conocimientos ancestrales conexión cosmos naturaleza preservación Ancestral knowledge connection connection cosmos nature preservation Miguel Alberto Álvarez Gaitán Partum Hominis |
title | Partum Hominis |
title_full | Partum Hominis |
title_fullStr | Partum Hominis |
title_full_unstemmed | Partum Hominis |
title_short | Partum Hominis |
title_sort | partum hominis |
topic | Conocimientos ancestrales conexión cosmos naturaleza preservación Ancestral knowledge connection connection cosmos nature preservation |
url | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11826 |
work_keys_str_mv | AT miguelalbertoalvarezgaitan partumhominis |