Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato

This article is a didactic proposal for a better and extensive teaching of continued fractions at high school level; an important tool that allows a greater analysis of the properties of real numbers. Algebraic, geometric and diagrammatic (Farey tree) methods are presented...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zariñán Sánchez, Javier Martín, Albino Benítez, Roberto, Rivera Espinosa, Miguel Ángel
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2024
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/espaciomatematico/article/view/1785
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11583
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812671674901856256
author Zariñán Sánchez, Javier Martín
Albino Benítez, Roberto
Rivera Espinosa, Miguel Ángel
author_facet Zariñán Sánchez, Javier Martín
Albino Benítez, Roberto
Rivera Espinosa, Miguel Ángel
author_sort Zariñán Sánchez, Javier Martín
collection DSpace
description This article is a didactic proposal for a better and extensive teaching of continued fractions at high school level; an important tool that allows a greater analysis of the properties of real numbers. Algebraic, geometric and diagrammatic (Farey tree) methods are presented to obtain the continued fraction of a rational number, as well as its convergent fractions for its approximation, both with the best possible accuracy. Also, some basic properties of this representation will be shown.  
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11583
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2024
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-115832024-10-11T20:03:58Z Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato Zariñán Sánchez, Javier Martín Albino Benítez, Roberto Rivera Espinosa, Miguel Ángel fracciones continuas, recursividad, proporción aúrea, algoritmo de Euclides, máximo común divisor, árbol de Farey, fracción mediante. Continued Fractions, Recursivity, Golden Ration, Euclid's Algorithm, Greatest Common Divisor, Farey's tree. This article is a didactic proposal for a better and extensive teaching of continued fractions at high school level; an important tool that allows a greater analysis of the properties of real numbers. Algebraic, geometric and diagrammatic (Farey tree) methods are presented to obtain the continued fraction of a rational number, as well as its convergent fractions for its approximation, both with the best possible accuracy. Also, some basic properties of this representation will be shown.   Este artículo es una propuesta didáctica para la enseñanza y difusión de las fracciones continuas en el nivel medio superior, una herramienta importante que permite un mejor análisis de las propiedades intrínsecas de los números reales. Se presentan métodos algebraicos, geométricos y diagramáticos (árbol de Farey) para obtener la fracción continua de un número racional, así como sus fracciones convergentes para su aproximación, ambas con la mayor exactitud posible. Así mismo, se mostrarán algunas propiedades básicas de esta representación. 2024-01-20 2024-10-11T20:03:58Z 2024-10-11T20:03:58Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares https://revistas.uan.edu.co/index.php/espaciomatematico/article/view/1785 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11583 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/espaciomatematico/article/view/1785/1391 Derechos de autor 2024 Espacio Matemático application/pdf Universidad Antonio Nariño ESPACIO MATEMÁTICO Journal; Vol. 4 No. 1/2 (2023) Espacio Matemático; Vol. 4 Núm. 1/2 (2023) ESPACIO MATEMÁTICO; Vol. 4 No 1/2 (2023) Revista Espacio Matemático; v. 4 n. 1/2 (2023) 2711-1792
spellingShingle fracciones continuas, recursividad, proporción aúrea, algoritmo de Euclides, máximo común divisor, árbol de Farey, fracción mediante.
Continued Fractions, Recursivity, Golden Ration, Euclid's Algorithm, Greatest Common Divisor, Farey's tree.
Zariñán Sánchez, Javier Martín
Albino Benítez, Roberto
Rivera Espinosa, Miguel Ángel
Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato
title Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato
title_full Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato
title_fullStr Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato
title_full_unstemmed Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato
title_short Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato
title_sort fracciones continuas una aproximacion didactica desde el bachillerato
topic fracciones continuas, recursividad, proporción aúrea, algoritmo de Euclides, máximo común divisor, árbol de Farey, fracción mediante.
Continued Fractions, Recursivity, Golden Ration, Euclid's Algorithm, Greatest Common Divisor, Farey's tree.
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/espaciomatematico/article/view/1785
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11583
work_keys_str_mv AT zarinansanchezjaviermartin fraccionescontinuasunaaproximaciondidacticadesdeelbachillerato
AT albinobenitezroberto fraccionescontinuasunaaproximaciondidacticadesdeelbachillerato
AT riveraespinosamiguelangel fraccionescontinuasunaaproximaciondidacticadesdeelbachillerato
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros