La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior

This work focuses on understanding how school motivation and academic commitment are crucial in education, influencing learning. It addresses the relationship between these aspects, emotional intelligence, and academic performance, with a focus on higher education students. The aim is to identify fa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Caceres Triana, David Santiago, Torres Londoño, Andrés Felipe
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1763
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11515
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306196229095424
author Caceres Triana, David Santiago
Torres Londoño, Andrés Felipe
author_facet Caceres Triana, David Santiago
Torres Londoño, Andrés Felipe
author_sort Caceres Triana, David Santiago
collection DSpace
description This work focuses on understanding how school motivation and academic commitment are crucial in education, influencing learning. It addresses the relationship between these aspects, emotional intelligence, and academic performance, with a focus on higher education students. The aim is to identify factors that influence motivation. Twelve recent studies were reviewed, finding that intrinsic motivation is essential, but the pandemic and in-person attendance affect motivation. Additionally, the importance of teachers as motivational agents and the need to promote equity in education are highlighted. Emphasizing the need for personalized educational programs, considering socio-emotional well-being. In conclusion, the importance of addressing motivation comprehensively to enhance student engagement and performance in diverse educational contexts is emphasized.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11515
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-115152024-10-14T03:50:31Z La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior Caceres Triana, David Santiago Torres Londoño, Andrés Felipe renovación curricular motivación escolar rendimiento académico estrategias de aprendizaje presencial y en línea hábitos de estudio Curriculum renewal School motivation academic performance In-person and online learning strategies study habits This work focuses on understanding how school motivation and academic commitment are crucial in education, influencing learning. It addresses the relationship between these aspects, emotional intelligence, and academic performance, with a focus on higher education students. The aim is to identify factors that influence motivation. Twelve recent studies were reviewed, finding that intrinsic motivation is essential, but the pandemic and in-person attendance affect motivation. Additionally, the importance of teachers as motivational agents and the need to promote equity in education are highlighted. Emphasizing the need for personalized educational programs, considering socio-emotional well-being. In conclusion, the importance of addressing motivation comprehensively to enhance student engagement and performance in diverse educational contexts is emphasized. Este trabajo se centra en comprender como la motivación escolar y el compromiso académico son cruciales en la educación, influyendo en el aprendizaje. Se aborda la relación entre estos aspectos, la inteligencia emocional y el rendimiento académico, con enfoque en estudiantes de educación superior. Se busca identificar factores que influyen en la motivación. Se revisaron 12 estudios recientes y se encontró que la motivación intrínseca es esencial, pero la pandemia y la presencialidad afectan la motivación. Además, se resalta la importancia de los docentes como agentes motivadores y la necesidad de promover la equidad en la educación. Resaltando la necesidad de programas educativos personalizados, considerando el bienestar socioemocional. En la conclusión se destaca la importancia de abordar la motivación integralmente para mejorar el compromiso y el rendimiento de los estudiantes en diversos contextos educativos. 2023-11-24 2024-10-10T12:32:25Z 2024-10-10T12:32:25Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1763 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11515 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1763/1342 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X
spellingShingle renovación curricular
motivación escolar
rendimiento académico
estrategias de aprendizaje presencial y en línea
hábitos de estudio
Curriculum renewal
School motivation
academic performance
In-person and online learning strategies
study habits
Caceres Triana, David Santiago
Torres Londoño, Andrés Felipe
La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior
title La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior
title_full La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior
title_fullStr La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior
title_full_unstemmed La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior
title_short La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior
title_sort la motivacion y como esta se refleja en el aprendizaje en la educacion superior
topic renovación curricular
motivación escolar
rendimiento académico
estrategias de aprendizaje presencial y en línea
hábitos de estudio
Curriculum renewal
School motivation
academic performance
In-person and online learning strategies
study habits
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1763
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11515
work_keys_str_mv AT cacerestrianadavidsantiago lamotivacionycomoestasereflejaenelaprendizajeenlaeducacionsuperior
AT torreslondonoandresfelipe lamotivacionycomoestasereflejaenelaprendizajeenlaeducacionsuperior
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros