La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior
This work focuses on understanding how school motivation and academic commitment are crucial in education, influencing learning. It addresses the relationship between these aspects, emotional intelligence, and academic performance, with a focus on higher education students. The aim is to identify fa...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | info:eu-repo/semantics/article |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1763 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11515 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1813306196229095424 |
---|---|
author | Caceres Triana, David Santiago Torres Londoño, Andrés Felipe |
author_facet | Caceres Triana, David Santiago Torres Londoño, Andrés Felipe |
author_sort | Caceres Triana, David Santiago |
collection | DSpace |
description | This work focuses on understanding how school motivation and academic commitment are crucial in education, influencing learning. It addresses the relationship between these aspects, emotional intelligence, and academic performance, with a focus on higher education students. The aim is to identify factors that influence motivation. Twelve recent studies were reviewed, finding that intrinsic motivation is essential, but the pandemic and in-person attendance affect motivation. Additionally, the importance of teachers as motivational agents and the need to promote equity in education are highlighted. Emphasizing the need for personalized educational programs, considering socio-emotional well-being. In conclusion, the importance of addressing motivation comprehensively to enhance student engagement and performance in diverse educational contexts is emphasized. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-11515 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-115152024-10-14T03:50:31Z La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior Caceres Triana, David Santiago Torres Londoño, Andrés Felipe renovación curricular motivación escolar rendimiento académico estrategias de aprendizaje presencial y en línea hábitos de estudio Curriculum renewal School motivation academic performance In-person and online learning strategies study habits This work focuses on understanding how school motivation and academic commitment are crucial in education, influencing learning. It addresses the relationship between these aspects, emotional intelligence, and academic performance, with a focus on higher education students. The aim is to identify factors that influence motivation. Twelve recent studies were reviewed, finding that intrinsic motivation is essential, but the pandemic and in-person attendance affect motivation. Additionally, the importance of teachers as motivational agents and the need to promote equity in education are highlighted. Emphasizing the need for personalized educational programs, considering socio-emotional well-being. In conclusion, the importance of addressing motivation comprehensively to enhance student engagement and performance in diverse educational contexts is emphasized. Este trabajo se centra en comprender como la motivación escolar y el compromiso académico son cruciales en la educación, influyendo en el aprendizaje. Se aborda la relación entre estos aspectos, la inteligencia emocional y el rendimiento académico, con enfoque en estudiantes de educación superior. Se busca identificar factores que influyen en la motivación. Se revisaron 12 estudios recientes y se encontró que la motivación intrínseca es esencial, pero la pandemia y la presencialidad afectan la motivación. Además, se resalta la importancia de los docentes como agentes motivadores y la necesidad de promover la equidad en la educación. Resaltando la necesidad de programas educativos personalizados, considerando el bienestar socioemocional. En la conclusión se destaca la importancia de abordar la motivación integralmente para mejorar el compromiso y el rendimiento de los estudiantes en diversos contextos educativos. 2023-11-24 2024-10-10T12:32:25Z 2024-10-10T12:32:25Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1763 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11515 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1763/1342 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X |
spellingShingle | renovación curricular motivación escolar rendimiento académico estrategias de aprendizaje presencial y en línea hábitos de estudio Curriculum renewal School motivation academic performance In-person and online learning strategies study habits Caceres Triana, David Santiago Torres Londoño, Andrés Felipe La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior |
title | La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior |
title_full | La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior |
title_fullStr | La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior |
title_full_unstemmed | La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior |
title_short | La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior |
title_sort | la motivacion y como esta se refleja en el aprendizaje en la educacion superior |
topic | renovación curricular motivación escolar rendimiento académico estrategias de aprendizaje presencial y en línea hábitos de estudio Curriculum renewal School motivation academic performance In-person and online learning strategies study habits |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1763 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11515 |
work_keys_str_mv | AT cacerestrianadavidsantiago lamotivacionycomoestasereflejaenelaprendizajeenlaeducacionsuperior AT torreslondonoandresfelipe lamotivacionycomoestasereflejaenelaprendizajeenlaeducacionsuperior |