Experiencias in situ sobre métodos de evaluación en la institución educativa Liceo VAL

This project aims to show the different evaluative ways that exist in the educational field. All the while, in these spaces there may be people who may find learning difficult through conventional education methods. In this sense, the research question addressed in this presentation was how the curr...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rivas Pachón, Daniel Guillerno
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1749
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11504
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306196003651584
author Rivas Pachón, Daniel Guillerno
author_facet Rivas Pachón, Daniel Guillerno
author_sort Rivas Pachón, Daniel Guillerno
collection DSpace
description This project aims to show the different evaluative ways that exist in the educational field. All the while, in these spaces there may be people who may find learning difficult through conventional education methods. In this sense, the research question addressed in this presentation was how the curriculum can help to improve the ways in which people with disabilities learn. To answer this question, a pilot project was carried out at the Vida Amor Luz high school in the Barrios Unidos ́s town in the eighth and ninth grades. Using a qualitative method through interviews with teachers about the curriculum and their adaptation to students with special educational necessities, it was established that curricular innovation strengthens equity in the classroom. In general, the results indicate that to have satisfactory teaching processes, the student population and all its academic and social needs must be taken into account, including those associated with disability.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11504
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-115042024-10-14T03:50:31Z Experiencias in situ sobre métodos de evaluación en la institución educativa Liceo VAL Rivas Pachón, Daniel Guillerno inclusión educativa e innovación formación docente trabajo de grado monografías de investigación temáticas Educational Inclusion and innovation Teacher training degree work Research monographs themes This project aims to show the different evaluative ways that exist in the educational field. All the while, in these spaces there may be people who may find learning difficult through conventional education methods. In this sense, the research question addressed in this presentation was how the curriculum can help to improve the ways in which people with disabilities learn. To answer this question, a pilot project was carried out at the Vida Amor Luz high school in the Barrios Unidos ́s town in the eighth and ninth grades. Using a qualitative method through interviews with teachers about the curriculum and their adaptation to students with special educational necessities, it was established that curricular innovation strengthens equity in the classroom. In general, the results indicate that to have satisfactory teaching processes, the student population and all its academic and social needs must be taken into account, including those associated with disability. Esta ponencia tiene por objetivo mostrar las diferentes formas evaluativas que existen en el campo educativo. Toda vez, que en estos espacios pueden haber personas a las cuales se les puede dificultar el aprendizaje mediante los métodos convencionales de educación. En ese sentido la pregunta de investigación que se abordó en esta ponencia fue cómo el currículo puede ayudar a mejorar las maneras como aprenden las personas con discapacidad. Para responder esta pregunta se hizo un trabajo piloto en el liceo Vida Amor Luz en la localidad de Barrios Unidos en los grados octavo y noveno. Empleando un método cualitativo mediante entrevistas a profesores sobre los currículos y su adaptación a estudiantes con necesidades, se pudo establecer que la innovación curricular fortalece la equidad en el aula. En general, los resultados indican que para tener procesos de enseñanza satisfactorios se debe tener en cuenta la población estudiantil y todas sus necesidades tanto académicas como sociales, incluidas aquellas asociadas con la discapacidad. 2023-11-23 2024-10-10T12:32:03Z 2024-10-10T12:32:03Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1749 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11504 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1749/1331 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X
spellingShingle inclusión educativa e innovación
formación docente
trabajo de grado
monografías de investigación
temáticas
Educational Inclusion and innovation
Teacher training
degree work
Research monographs
themes
Rivas Pachón, Daniel Guillerno
Experiencias in situ sobre métodos de evaluación en la institución educativa Liceo VAL
title Experiencias in situ sobre métodos de evaluación en la institución educativa Liceo VAL
title_full Experiencias in situ sobre métodos de evaluación en la institución educativa Liceo VAL
title_fullStr Experiencias in situ sobre métodos de evaluación en la institución educativa Liceo VAL
title_full_unstemmed Experiencias in situ sobre métodos de evaluación en la institución educativa Liceo VAL
title_short Experiencias in situ sobre métodos de evaluación en la institución educativa Liceo VAL
title_sort experiencias in situ sobre metodos de evaluacion en la institucion educativa liceo val
topic inclusión educativa e innovación
formación docente
trabajo de grado
monografías de investigación
temáticas
Educational Inclusion and innovation
Teacher training
degree work
Research monographs
themes
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1749
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11504
work_keys_str_mv AT rivaspachondanielguillerno experienciasinsitusobremetodosdeevaluacionenlainstitucioneducativaliceoval
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros