Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria
Education for peace is a social necessity for coexistence. The culture of peace is the set of values, attitudes and behaviors that reflect respect for life, dignity and human rights (Jiménez-Bautista, 2008). Schools are affected by situations of violence, by misinformation on a culture of peace, par...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | info:eu-repo/semantics/article |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1665 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11451 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1813306107818409984 |
---|---|
author | Hernández Valdez , Noé Macedo Valladares , Sherrie Liliana Vega Villanueva, Mariana |
author_facet | Hernández Valdez , Noé Macedo Valladares , Sherrie Liliana Vega Villanueva, Mariana |
author_sort | Hernández Valdez , Noé |
collection | DSpace |
description | Education for peace is a social necessity for coexistence. The culture of peace is the set of values, attitudes and behaviors that reflect respect for life, dignity and human rights (Jiménez-Bautista, 2008). Schools are affected by situations of violence, by misinformation on a culture of peace, particularly in schools on the periphery. This descriptive study aims to identify the level of knowledge of the culture of peace concept. Using surveys of parents and teachers of two elementary schools in a vulnerable context. The results show the ignorance of the parents in education for peace and that their children have suffered some type of violence within the school. Teachers show little access to programs for the prevention of school violence, due to the meager dissemination of the protocol, little understanding and only administrative implementations that cause little education in the culture of peace, since the protocols are actions isolated from the problem in question. .
|
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-11451 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-114512024-10-14T03:50:17Z Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria Hernández Valdez , Noé Macedo Valladares , Sherrie Liliana Vega Villanueva, Mariana educación para la paz convivencia escolar cultura de paz capacitación docente formación de padres Education for peace school coexistence culture of peace teacher training parent training Education for peace is a social necessity for coexistence. The culture of peace is the set of values, attitudes and behaviors that reflect respect for life, dignity and human rights (Jiménez-Bautista, 2008). Schools are affected by situations of violence, by misinformation on a culture of peace, particularly in schools on the periphery. This descriptive study aims to identify the level of knowledge of the culture of peace concept. Using surveys of parents and teachers of two elementary schools in a vulnerable context. The results show the ignorance of the parents in education for peace and that their children have suffered some type of violence within the school. Teachers show little access to programs for the prevention of school violence, due to the meager dissemination of the protocol, little understanding and only administrative implementations that cause little education in the culture of peace, since the protocols are actions isolated from the problem in question. . La educación para la paz es una necesidad social para la convivencia. La cultura de paz es el conjunto de valores, actitudes y comportamientos que reflejan el respeto a la vida, la dignidad y los derechos humanos (Jiménez-Bautista, 2008). Las escuelas son afectadas por situaciones de violencia, por la desinformación en cultura de paz, en particular en escuelas en la periferia. El presente estudio descriptivo pretende identificar el nivel de conocimiento del concepto cultura de paz. Utilizando encuestas a padres y profesores de dos primarias en contexto vulnerable. Los resultados demuestran el desconocimiento de los padres en educación para la paz y que sus hijos han sufrido algún tipo de violencia dentro de la escuela. Los profesores manifiestan poco acceso a programas para la prevención de la violencia escolar, debido a la raquítica difusión del protocolo, poca comprensión e implementaciones solo administrativas que originan poca educación en la cultura de paz, ya que los protocolos son acciones aisladas del problema en cuestión. 2023-11-02 2024-10-10T12:31:11Z 2024-10-10T12:31:11Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1665 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11451 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1665/1272 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X |
spellingShingle | educación para la paz convivencia escolar cultura de paz capacitación docente formación de padres Education for peace school coexistence culture of peace teacher training parent training Hernández Valdez , Noé Macedo Valladares , Sherrie Liliana Vega Villanueva, Mariana Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria |
title | Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria |
title_full | Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria |
title_fullStr | Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria |
title_full_unstemmed | Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria |
title_short | Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria |
title_sort | diagnostico de cultura de paz y los protocolos de actuacion en contextos vulnerables de educacion primaria |
topic | educación para la paz convivencia escolar cultura de paz capacitación docente formación de padres Education for peace school coexistence culture of peace teacher training parent training |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1665 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11451 |
work_keys_str_mv | AT hernandezvaldeznoe diagnosticodeculturadepazylosprotocolosdeactuacionencontextosvulnerablesdeeducacionprimaria AT macedovalladaressherrieliliana diagnosticodeculturadepazylosprotocolosdeactuacionencontextosvulnerablesdeeducacionprimaria AT vegavillanuevamariana diagnosticodeculturadepazylosprotocolosdeactuacionencontextosvulnerablesdeeducacionprimaria |