El cuidado de la Tierra, por parte de los niños y niñas y sus familias del Hogar Infantil de María Auxiliadora del Municipio de Medellín un reto de postpandemia

Environmental problems generated by human irrationalities require generations to commit to caring for natural resources and the common home that is the Earth. Therefore, one of the great learnings left by the COVID 19 pandemic is how through educational settings social responsibility can be promoted...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Montoya Velásquez, Angela Margiori, Holguín Méndez, Ana Lucia, Pérez Cañas, Nelly Amparo, Pineda Taborda, Gladiz Elena
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2022
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1401
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11428
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306107583528960
author Montoya Velásquez, Angela Margiori
Holguín Méndez, Ana Lucia
Pérez Cañas, Nelly Amparo
Pineda Taborda, Gladiz Elena
author_facet Montoya Velásquez, Angela Margiori
Holguín Méndez, Ana Lucia
Pérez Cañas, Nelly Amparo
Pineda Taborda, Gladiz Elena
author_sort Montoya Velásquez, Angela Margiori
collection DSpace
description Environmental problems generated by human irrationalities require generations to commit to caring for natural resources and the common home that is the Earth. Therefore, one of the great learnings left by the COVID 19 pandemic is how through educational settings social responsibility can be promoted in terms of caring for the Earth and natural resources, all by strengthening education environmental, as a way to build culture and awareness of care in the face of the imminent need to preserve the environment. For that, it was proposed to start with the formation of habits of caring for the environment from early childhood and hand in hand with family nuclei, such as those models of learning in childhood. As a methodology, the research is based on a qualitative, descriptive approach, and exploratory workshops and participant observation were implemented as data collection techniques.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11428
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2022
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-114282024-10-14T03:50:17Z El cuidado de la Tierra, por parte de los niños y niñas y sus familias del Hogar Infantil de María Auxiliadora del Municipio de Medellín un reto de postpandemia Montoya Velásquez, Angela Margiori Holguín Méndez, Ana Lucia Pérez Cañas, Nelly Amparo Pineda Taborda, Gladiz Elena medio ambiente educación ecología Environment education ecology Environmental problems generated by human irrationalities require generations to commit to caring for natural resources and the common home that is the Earth. Therefore, one of the great learnings left by the COVID 19 pandemic is how through educational settings social responsibility can be promoted in terms of caring for the Earth and natural resources, all by strengthening education environmental, as a way to build culture and awareness of care in the face of the imminent need to preserve the environment. For that, it was proposed to start with the formation of habits of caring for the environment from early childhood and hand in hand with family nuclei, such as those models of learning in childhood. As a methodology, the research is based on a qualitative, descriptive approach, and exploratory workshops and participant observation were implemented as data collection techniques. Las problemáticas ambientales generadas por las irracionalidades humanas, requieren que las generaciones se comprometan con el cuidado de los recursos naturales y de la casa común que es la Tierra. Por ello, uno de los grandes aprendizajes que dejó la pandemia del COVID 19, es, cómo a través de los escenarios educativos se puede fomentar la responsabilidad social en cuanto al cuidado de la Tierra y de los recursos naturales, todo mediante el fortalecimiento de la educación ambiental, como camino para construir cultura y conciencia de cuidado ante la necesidad inminente de preservar el medio ambiente. Para esto se propuso iniciar con la formación de hábitos de cuidado del medio ambiente desde la primera infancia y de la mano de los núcleos familiares, como esos modelos de aprendizaje en las infancias. Como metodología, la investigación se basa en un enfoque cualitativo, de tipo descriptivo y como técnicas de recolección de datos se implementaron los talleres exploratorios y la observación participante. 2022-08-19 2024-10-10T12:30:50Z 2024-10-10T12:30:50Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1401 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11428 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1401/1074 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 83-88 2665-203X
spellingShingle medio ambiente
educación
ecología
Environment
education
ecology
Montoya Velásquez, Angela Margiori
Holguín Méndez, Ana Lucia
Pérez Cañas, Nelly Amparo
Pineda Taborda, Gladiz Elena
El cuidado de la Tierra, por parte de los niños y niñas y sus familias del Hogar Infantil de María Auxiliadora del Municipio de Medellín un reto de postpandemia
title El cuidado de la Tierra, por parte de los niños y niñas y sus familias del Hogar Infantil de María Auxiliadora del Municipio de Medellín un reto de postpandemia
title_full El cuidado de la Tierra, por parte de los niños y niñas y sus familias del Hogar Infantil de María Auxiliadora del Municipio de Medellín un reto de postpandemia
title_fullStr El cuidado de la Tierra, por parte de los niños y niñas y sus familias del Hogar Infantil de María Auxiliadora del Municipio de Medellín un reto de postpandemia
title_full_unstemmed El cuidado de la Tierra, por parte de los niños y niñas y sus familias del Hogar Infantil de María Auxiliadora del Municipio de Medellín un reto de postpandemia
title_short El cuidado de la Tierra, por parte de los niños y niñas y sus familias del Hogar Infantil de María Auxiliadora del Municipio de Medellín un reto de postpandemia
title_sort el cuidado de la tierra por parte de los ninos y ninas y sus familias del hogar infantil de maria auxiliadora del municipio de medellin un reto de postpandemia
topic medio ambiente
educación
ecología
Environment
education
ecology
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1401
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11428
work_keys_str_mv AT montoyavelasquezangelamargiori elcuidadodelatierraporpartedelosninosyninasysusfamiliasdelhogarinfantildemariaauxiliadoradelmunicipiodemedellinunretodepostpandemia
AT holguinmendezanalucia elcuidadodelatierraporpartedelosninosyninasysusfamiliasdelhogarinfantildemariaauxiliadoradelmunicipiodemedellinunretodepostpandemia
AT perezcanasnellyamparo elcuidadodelatierraporpartedelosninosyninasysusfamiliasdelhogarinfantildemariaauxiliadoradelmunicipiodemedellinunretodepostpandemia
AT pinedatabordagladizelena elcuidadodelatierraporpartedelosninosyninasysusfamiliasdelhogarinfantildemariaauxiliadoradelmunicipiodemedellinunretodepostpandemia
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros