Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica

This article makes a bibliographic review about the concept of lexical knowledge and vocabulary in the recent literature of the didactics of English. Methodology: a bibliographic review was carried out based on the search for materials in the Google Scholar search engine, in the Dialnet, Scielo and...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Camargo Rubio, Mauricio Antonio, González Reyes, Ronald Andrés
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2022
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11421
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306083508224000
author Camargo Rubio, Mauricio Antonio
González Reyes, Ronald Andrés
author_facet Camargo Rubio, Mauricio Antonio
González Reyes, Ronald Andrés
author_sort Camargo Rubio, Mauricio Antonio
collection DSpace
description This article makes a bibliographic review about the concept of lexical knowledge and vocabulary in the recent literature of the didactics of English. Methodology: a bibliographic review was carried out based on the search for materials in the Google Scholar search engine, in the Dialnet, Scielo and Redalyc databases, and in the ResearchGate academic network. Results: 30 articles published in the period 2016 to 2021 in indexed journals and 10 master's and doctoral theses are analyzed, with 30% of the materials being in English and the remaining 70% in Spanish. Two trends are identified when it comes to addressing lexical knowledge and vocabulary, which affect the way English didactics are developed. Conclusions: the importance of distinguishing between the concept of lexical knowledge and that of vocabulary is established, being that the latter refers to understanding the meanings of a word and is evaluated from the volume of words, while lexical knowledge focuses on the contextual meaning and placement of a word in the particular linguistic structure of the English language.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11421
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2022
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-114212024-10-14T03:50:17Z Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica Camargo Rubio, Mauricio Antonio González Reyes, Ronald Andrés aprendizaje de idiomas competencia léxica lengua inglesa semántica Learning Acquisition Lexical competence English Language Semantics This article makes a bibliographic review about the concept of lexical knowledge and vocabulary in the recent literature of the didactics of English. Methodology: a bibliographic review was carried out based on the search for materials in the Google Scholar search engine, in the Dialnet, Scielo and Redalyc databases, and in the ResearchGate academic network. Results: 30 articles published in the period 2016 to 2021 in indexed journals and 10 master's and doctoral theses are analyzed, with 30% of the materials being in English and the remaining 70% in Spanish. Two trends are identified when it comes to addressing lexical knowledge and vocabulary, which affect the way English didactics are developed. Conclusions: the importance of distinguishing between the concept of lexical knowledge and that of vocabulary is established, being that the latter refers to understanding the meanings of a word and is evaluated from the volume of words, while lexical knowledge focuses on the contextual meaning and placement of a word in the particular linguistic structure of the English language. Este articulo realiza una revisión bibliográfica acerca del concepto de conocimiento léxico y el de vocabulario en la literatura reciente de la didáctica del inglés. Metodología: se realizó una revisión bibliográfica a partir de la búsqueda de materiales en el motor de búsqueda Google Scholar, en las bases de datos Dialnet, Scielo y Redalyc, y en la red académica ResearchGate. Resultados: se analizan 30 artículos publicados en el período 2016 a 2021 en revistas indexadas y 10 tesis de maestría y doctorado, siendo que el 30% de los materiales están en idioma inglés y el 70% restante en español. Se identifican dos tendencias a la hora de abordar el conocimiento léxico y el vocabulario, las cuales inciden en la forma cómo se desarrolla la didáctica del inglés. Conclusiones: se establece la importancia de distinguir entre el concepto de conocimiento léxico y el de vocabulario, siendo que este último se refiere a entender los significados de una palabra y se evalúa a partir del volumen de palabras, mientras que el conocimiento léxico se enfoca en el significado contextual y la colocación de una palabra en la estructura lingüística particular de la lengua inglesa. 2022-08-19 2024-10-10T12:30:45Z 2024-10-10T12:30:45Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11421 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392/1067 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 26-33 2665-203X
spellingShingle aprendizaje de idiomas
competencia léxica
lengua inglesa
semántica
Learning
Acquisition Lexical competence
English Language
Semantics
Camargo Rubio, Mauricio Antonio
González Reyes, Ronald Andrés
Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title_full Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title_fullStr Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title_full_unstemmed Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title_short Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title_sort distincion entre conocimiento lexico y vocabulario en la didactica del ingles revision bibliografica
topic aprendizaje de idiomas
competencia léxica
lengua inglesa
semántica
Learning
Acquisition Lexical competence
English Language
Semantics
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11421
work_keys_str_mv AT camargorubiomauricioantonio distincionentreconocimientolexicoyvocabularioenladidacticadelinglesrevisionbibliografica
AT gonzalezreyesronaldandres distincionentreconocimientolexicoyvocabularioenladidacticadelinglesrevisionbibliografica
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros