Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales

The aim is to understand the time profile of postgraduate students and to provide pedagogical guidance. A quantitative and descriptive study was conducted with 102 postgraduate students who completed: Zimbardo's Time Perspective Inventory (1999); 27 students answered a questionnaire on the effe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Florencia, Daura, Barni, Cecilia, González, Mariela
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2021
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1184
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11408
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306194138234880
author Florencia, Daura
Barni, Cecilia
González, Mariela
author_facet Florencia, Daura
Barni, Cecilia
González, Mariela
author_sort Florencia, Daura
collection DSpace
description The aim is to understand the time profile of postgraduate students and to provide pedagogical guidance. A quantitative and descriptive study was conducted with 102 postgraduate students who completed: Zimbardo's Time Perspective Inventory (1999); 27 students answered a questionnaire on the effects of the COVID-19 pandemic/quarantine on their lives. The results showed three-time styles. The importance of providing an orientation space for student orientation is considered, which facilitates the development of cognitive and socio-emotional competences necessary to face the demands of the context.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11408
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2021
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-114082024-10-14T03:50:17Z Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales Florencia, Daura Barni, Cecilia González, Mariela orientación temporal COVID-19 orientación pedagógica competencias cognitivas y socioemocionales Time Perspective Pedagogical Orientation Cognitive and Socio-emotional Competences COVID-19 The aim is to understand the time profile of postgraduate students and to provide pedagogical guidance. A quantitative and descriptive study was conducted with 102 postgraduate students who completed: Zimbardo's Time Perspective Inventory (1999); 27 students answered a questionnaire on the effects of the COVID-19 pandemic/quarantine on their lives. The results showed three-time styles. The importance of providing an orientation space for student orientation is considered, which facilitates the development of cognitive and socio-emotional competences necessary to face the demands of the context. El objetivo es comprender el perfil temporal que poseen estudiantes de postgrado y efectuar orientaciones pedagógicas. Se efectuó un estudio cuantitativo y descriptivo, con 102 estudiantes de postgrados, que completaron: Inventario de Perspectiva Temporal de Zimbardo (1999); 27 estudiantes respondieron un cuestionario sobre los efectos que la pandemia/cuarentena por COVID-19 acarreó en sus vidas. Los resultados arrojaron tres estilos temporales. Se considera la importancia de brindar un espacio de orientación al alumnado, que facilite el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales para afrontar las exigencias del contexto. 2021-12-03 2024-10-10T12:30:34Z 2024-10-10T12:30:34Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1184 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11408 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1184/958 Derechos de autor 2021 Daura Florencia, Cecilia Barni, Mariela González https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020) 2665-203X
spellingShingle orientación temporal
COVID-19
orientación pedagógica
competencias cognitivas y socioemocionales
Time Perspective
Pedagogical Orientation
Cognitive and Socio-emotional Competences
COVID-19
Florencia, Daura
Barni, Cecilia
González, Mariela
Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales
title Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales
title_full Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales
title_fullStr Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales
title_full_unstemmed Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales
title_short Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales
title_sort actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados orientaciones pedagogicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales
topic orientación temporal
COVID-19
orientación pedagógica
competencias cognitivas y socioemocionales
Time Perspective
Pedagogical Orientation
Cognitive and Socio-emotional Competences
COVID-19
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1184
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11408
work_keys_str_mv AT florenciadaura actitudhaciaelfuturodeestudiantesdeposgradosorientacionespedagogicasparaeldesarrollodecompetenciascognitivasysocioemocionales
AT barnicecilia actitudhaciaelfuturodeestudiantesdeposgradosorientacionespedagogicasparaeldesarrollodecompetenciascognitivasysocioemocionales
AT gonzalezmariela actitudhaciaelfuturodeestudiantesdeposgradosorientacionespedagogicasparaeldesarrollodecompetenciascognitivasysocioemocionales
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros